Ett förtydligande

"-Hej, jag ska gå en kurs hos er nästa vecka, och jag behöver vegetarisk mat.

-Ok! Äter du fisk och kyckling?"


NEJ!!


Varför är det så svårt att förstå? En vegetarian äter vegetabilier, det hörs ju på namnet. Säger jag att jag vill ha vegetarisk mat, så vill jag väl antagligen ha mat baserat på vegetabilier och inte animalier.


Varför ställs då ständigt denna idiotiska fråga varje gång en person nämner att hon är vegetarian? Jo, det beror på alla de nötter där ute som påstår sig vara vegetarianer men i samma andetag säger "men jag äter fisk och kyckling". Det är dessa personer som är bovarna i dramat. De bara förstör.


Nu säger jag detta en gång för alla:


Äter du fisk och/eller kyckling, är du inte vegetarian! Du har bara valt att inte äta vissa typer av djur. Om du "bara äter kött under grillsäsongen" är du inte heller vegetarian. Kanske på sin höjd på halvtid.


Låt stå!



Kommentarer
SuperMario

Fel ställe att posta detta, men...



http://xrob.blogg.se/2009/february/vojne-vojne.html



"Postat av: Pernilla



Funderade precis på exakt samma sak. Googlade och kom hit till dig. Uttrycket används ju allmänt just som du säger för att uttrycka uppgivenhet eller som "oj, oj, oj", eller som jag själv skulle välja, istället för en djup suck.

Jag har trott att det är finska men dina efterforskningar visar att det kanske inte stämmer, iaf inte med den betydelse man allmänt kopplar den till. Jag som har finska rötter borde kanske ta tag i det här ordentligt. Kan bli en av sommarens missions :)

2009-05-29 @ 12:24:58 "



Hej!



Undrar om du har lyckats komma fram till något...



MVH

SuperMario

2010-01-31 @ 16:46:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0