Ack, Filumen, med ditt vackra sken!

Idag var vi och kollade på möbler. Vi gick in på Nordiska Galleriet för att om än inte köpa något, så åtminstone bli inspirerade av de designmöbler jag visste att de har där. Men, så vansinniga, vansinniga priser! Det är helt sanslöst! Några exempel: ett (förvisso skitsnyggt, men som jag brukar säga när något är för dyrt: "kan man göra själv") rektangulärt matbord i svart och vitt rutmönster, vid namn Quaderna, för 48 000:-, och en Barcelonafåtölj för 67 000:-
Visserligen är det tidlös design från år 1970 respektive 1929 och bla bla bla. Men ändå! Du kan få en kopia av Barcelonan på 24sevenliving.se för 4695:-. Och DET tyckte jag var dyrt innan jag såg prislappen för originalet.

Mies van der Rohe - BarcelonaSuperstudio - Quaderna
Anywho, det som skulle bli en inspirationskälla blev istället att vi tänkte motsatsen. "Nä men ska vi strunta i såna här designade möbler (/designkopior), det räcker kanske med en grej och sen kan vi ha billigt skit resten? Kan lägga pengarna på annat istället." Gick även in en sväng på Designtorget vilket gjorde oss än mer avtrubbade. För varje gång jag går in där så tänker jag mer och mer att de mest har en massa skit. Egentligen. En massa till synes jättefiffiga designsaker, men sen tänker man ett steg längre: vad fan ska man ha de här grejerna till? De skapar bara nya behov som man egentligen inte har. Alltså, det är inte det att jag inte uppskattar design. För det gör jag. Men det ska helst vara design med en funktion. Eller iallafall värt priset.

Ett exempel, strax före jul: En inredningsbutik strax bredvid där vi bodde på Söder. Vi går in, och jag fastnar direkt för en i mitt tycke skiitsnygg bordslampa. Jag lägger märke till den nästan direkt, ståendes på en bänk längre in i butiken. Jag dras dit och beundrar den vita nederdelen i akrylglas och dess cerise tygskärm. Filumen, ett roligt namn. Den vill jag ha! Tills jag tittar på prislappen. De ville ha 4100:- för den. Jag tyckte inte längre den var särskilt snygg.

Sedan hände det sig som så att denna butik gick i konkurs, och vi fick veta att det som blivit över efter rean under julen skulle auktioneras ut på nätet. Vi hängde på låset när tiden tickade ut för auktionsobjekten ett efter ett, och vi hade budat på flera, men den enda som vi vann, var just Filumen. Jag fick den för 700:- (egentligen 500:- men sedan skulle de tydligen ha budavgift och medlemsavgift för att ens kunna buda men jaja) och den var vackrare än någonsin.


                            CG Big, bordslampa Filumen. Numera Pernillas!       Filumen tänd. Fortfarande Pernillas!       Prislappen som gjorde mig lite ledsen. Till en början!    


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0