Mitt aber;

Att jag alltid tycks hamna i någon slags mellanroll.

Mellanbarn. Mellanduktig. Varken bra eller dålig i skolan. Varken superintelligent eller skitpuckad. Varken tjock eller smal. Mittemellan liksom. Medelmåtta. Alltså är jag typiskt svensk, trots mitt namn, mina drag. Du ska inte tro att du är något, var vad jag växte upp med. Och det ska gudarna veta att jag inte trott heller. Jag har haft så låga tankar om mig själv att man inte kan bli mer svensk. Men fy fan vilken trist ideologi! Klart som fan man ska tro att man är något. Klart som fan man är något.


Mellanrollen sitter i. Idag lyckas jag inte få ett jobb, just för att jag hamnat mittemellan. Jag har en universitetsexamen vilket överkvalificerar mig för vissa jobb, och jag förstår att arbetsgivare inte gärna vill anställa någon som garanterat kommer att sticka så fort ett "bättre" jobb dyker upp. Samtidigt är jag underkvalificerad för den bransch jag är utbildad inom, och jag förstår att arbetsgivarna där hellre anställer någon med mer erfarenhet eller med en utbildning från de mer välrenommerade skolorna i bagaget.


Så vart hamnar jag då? Jo, mittemellan. De jobben jag nu siktar in mig på ligger på en skala någonstans mittemellan, där det är bra att ha kunskaperna från min utbildning men vara mer prestigelös än om jag hade gått på finskolorna. Det handlar om de tråkiga jobben, som varken ger bra betalt eller är underbetalda, som varken är inspirerande eller monotona. Medelmåttajobben alltså. Vilket kanske passar en äkta svensk som mig bra. För jag ska ju egentligen inte tro att jag är något.


Jag kan gå med på det ett tag. Vi kan låtsas som att den där mentaliteten stämmer för en stund, det spelar inte så stor roll. För trots att den är hård och kall att växa upp med så hade jag ett trick i rockärmen. Någonstans i mitt undermedvetna sa min medelmåttiga intelligens till mig att det där faktiskt inte stämmer. Så på en ibland dold plats, även för mig, sparade jag den tanken tillsammans med min fantasi och berättelser från andra världar. Som ett varmt nystan i allt det tråkigt hårda. Och en dag kommer jag att ta fram allt det där, och med hjälp av det så ska jag bli något. Och jag kommer att tro att jag är det.



                     Nina Hemmingsson



Kommentarer
sense the echo

Tillägger att Jantelagen inte är specifik för enbart Sverige, utan är enligt susning.nu "en mentalitet i de skandinaviska länderna".

Här är hela kitet:



"Du skall inte tro att du är något.

Du skall inte tro att du är lika god som vi.

Du skall inte tro att du är klokare än vi.

Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

Du skall inte tro att du vet mer än vi.

Du skall inte tro att du är förmer än vi.

Du skall inte tro att du duger något till.

Du skall inte skratta åt oss.

Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.

Du skall inte tro att du kan lära oss något."



http://susning.nu/Jantelagen

2008-10-22 @ 19:43:33
URL: http://sensetheecho.blogg.se/
Baljeu

Jag har aldrig förstått det där med Jantelagen... men jag minns att man någon gång gick igenom den i småskolan.. kan det verkligen stämma? Det är isf helt sjukt. Jag bidrar till debatten med att kasta in Anti-Jante!



"Jag tror att jag är något.

Jag tror att jag är lika god som alla andra, och att alla andra är lika goda som jag!

Jag tror att jag är lika klok som andra - ibland klokare!

Jag vet att jag är lika bra som andra. Om jag vet att jag gör mitt bästa, kan jag uppskatta dem som som är bättre!

Ibland vet jag mer än andra.

Jag är inte förmer än andra. Men jag är enastående - som alla andra!

Jag duger till mycket!

Jag skrattar åt mig själv och min värld! - Det gör mig fri!

Jag tror att många bryr sig om mig.

Jag tror att jag kan lära andra en hel del - Och lära av dem!"



Puss!

2008-10-22 @ 21:14:57


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0