Moi moi!

Jag har varit i Finland och vänt. Fast inte på det vanliga viset, med Finlandsbåten och så hej hopp titta, jag har ena foten i Finland och andra kvar på båten. Nej för jag har flugit dit, åkt bil 80 mil genom landet och upptäckt två städer. Och finsk kultur. Supermarket KKK, snabbmats/rastplats-kedjan ABC, gått i min förfaders fotspår inne bland cellerna på Hämeenlinnas (Tavastehus) fängelse vid slottet, ätit jäätelöä varje dag, och smakat på den vegetariska standardrätten grönsaksbiffar, gjord på rotfrukter och kryddor. Jag har varit på familjesemester. Jag har druckit öl. Jag har fnittrat med min bror sena hotellnätter och slocknat med densamme i baksätet när vi åkt bil. Mamma fick se Iittalla, pappa fick visa oss rötter, bror fick gå på snabbdate och jag fick se tonsättaren Jean Sibelius födelsehus. Vi har sett om inte tusen sjöar så i alla fall många av dem, inbäddade i vackra norrlandslika landskap och med oss i en bil, vilse på en väg mitt emellan dem. Och jag har fotograferat. Men det kommer lite senare.


Hyvää yötä!
(Inlägget skrevs ursprungligen igår natt, men som vanligt strulade bloggverktyget så det gick inte att publicera...)

Peace out.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0